umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych opis i analiza Opis sytuacji problemowej, (problem jako zagadnienie) analiza możliwości rozwiązań, studiowanie pomocnej literatury, planowanie i podejmowanie działań w celu rozwiązania zaistniałego problemu. Przykładowe problemy:
- Jak pracować z uczniem dyslektycznym?
- W jaki sposób rozwijać zainteresowania ucznia zdolnego?
- W jaki sposób integrować rodziców i uczniów w działaniach na rzecz szkoły?
- Jak poprawić frekwencję uczniów opuszczających zajęcia w klasie maturalnej?
- Praca z uczennicą uzależnioną od narkotyków.
- W jaki sposób doprowadzić do poprawy relacji między uczniami i nauczycielami?
- Jak przygotować uczniów słabych do egzaminu zewnętrznego?
- Jak zdiagnozować przyczyny niepowodzeń szkolnych dzieci z rodzin patologicznych?
Ogólny schemat opisu i analizy przypadku:
- Identyfikacja problemu
- Geneza i dynamika zjawiska
- Znaczenie problemu – teoria, literatura (biografia)
- Prognoza
- Propozycje rozwiązania
Uwaga: analiza przypadku może kończyć się na tym etapie, jeśli pełni jedynie rolę diagnostyczną.
- Wdrażanie oddziaływań
- Efekty oddziaływań
|